Merk je bij je kinderen of bij jezelf dat het maken van een examenplanning stroef verloopt? Dat het ofwel niet gebeurt, ofwel volledig genegeerd wordt? Vaak is het moeilijk om als ouder in te schatten welke planning voor jouw kind werkt. Met onderstaande stappen helpen we jou en je kind op weg om een haalbare examenplanning te maken, zodat jullie deze periode zonder kleerscheuren – en liefst mét goede resultaten – doorkomen.
Stap 1: Wat is je doel?
Een eerste onmisbare stap is je doel bepalen. Zonder doel acties ondernemen is zoals een voetballer die op een bal schopt zonder te weten waar het voetbaldoel is. Daarom moet je eerst een antwoord vinden op de volgende vraag. Wat wil je bereiken met het maken van een examenplanning? Zoek hierbij naar een waardevol doel dat je motiveert om te studeren. Wil je hoge cijfers halen of wil je net een voldoende halen? Wat je motiveert, maakt niet zoveel uit. Zolang de motivatie maar uit jezelf komt en niet gebaseerd is op de verlangens van je omgeving.
Een veel voorkomende valkuil voor ouders is dat ze hun eigen manier van plannen opleggen aan hun kind. Ze kijken vaak met een nuchter volwassenbrein naar wat er nodig is om resultaten te halen. Maar wat voor hen haalbaar lijkt, is niet zozeer haalbaar voor hun kind. Met als gevolg dat het kinderen niet lukt en zich hierdoor schuldig gaan voelen. Daarom is het belangrijk om als ouder bewust te zijn van je standaarden en volwassen blik.
Een oefening die je daarbij kan helpen is eens terugdenken hoe jij op dezelfde leeftijd als je kind functioneerde en acties ondernam.
Peil dus naar die interne motivatie en moedig hen vervolgens aan om dat doel te behalen. Ze moeten het vooral zelf doen.
Stap 2: Verzamel alle data
Vooraleer je kunt starten met het maken van een haalbare planning, is het belangrijk om alle nodige informatie om te studeren te verzamelen. Dit overzicht geeft een betere kijk op wat er nog moet gebeuren. Bekijk vervolgens welk examen eerst komt en leg al het nodige studiemateriaal voor dat vak op een stapel. Daarna doe je hetzelfde voor het volgende examen en plaats je het materiaal naast de eerste stapel. Zo ga je verder tot je een reeks stapels hebt van al je vakken. Hierdoor krijg je een beter zicht op de hoeveelheid leerstof en welke vakken je eerst moet verwerken.
Daarnaast helpt het om op voorhand te kijken naar welk vak je minder tijd hebt of welk vak je minder goed ligt. Op die manier kun je beter inschatten welk vak je eventueel meer studietijd moet voorzien in je planning.
Als je merkt als ouder dat je kind het moeilijk heeft om deze stappen te zetten, breng je kind dan in de stretchzone. Dit is de oase tussen comfort- en paniekzone. Want net in die zone zijn allerlei successen stapsgewijs haalbaar.
Stap 3: Splits vakken op in behapbare onderdelen
Een volgende belangrijke stap in het maken van een haalbare planning is de leerstof per vak opsplitsen in kleine behapbare onderdelen. Als je bijvoorbeeld drie hoofdstukken van wiskunde moet studeren, kun je het opdelen in drie delen. Vervolgens bepaal je in welke tijdsblokken je gaat studeren. Of je er nu voor kiest het in tijdsblokken van één of twee uur op te delen, je moet vooral datgene doen dat voor je student werkt. Zo krijg je een beter zicht op hoeveel tijd je per vak ongeveer nodig hebt en dat maakt het uiteindelijke plannen eenvoudiger.
Stap 4: de juiste mindset
Veel mensen worstelen met het idee dat als er iets op de planning staat ze er niet meer van mogen afwijken. De boosdoener hier is het blijven vasthouden aan een planning die vaak te strak is en daarom onhaalbaar lijkt. Echter, de perfecte planning bestaat niet. Er kunnen altijd zaken gebeuren waardoor de planning in het water valt. Pas je planning dus steeds aan naar datgene wat wel werkt.
Stap 5: Planning opmaken
Nu je alle nodige data verzameld hebt, je je interne motivatie kent en beseft dat plannen flexibel is, kan je overgaan naar het uiteindelijke doel van dit artikel: het maken van een haalbare planning. Vier zaken zijn hierbij belangrijk: je moet je piekmomenten kennen, je planning moet concrete invullingen hebben, het moet buffermomenten bevatten en het moet extreem zichtbaar zijn.
Wat zijn je piekmomenten?
Een haalbare planning houdt rekening met je piekmomenten voor focus. Iedereen heeft gedurende de dag piekmomenten waarop hij of zij productiever is dan op andere. Het zijn momenten waarop je het meeste energie hebt en de meeste motivatie om dingen gedaan te krijgen. Voor sommigen is dat in de ochtend, voor anderen in de avond. Wanneer je presteert in je piekmomenten, zal je je beter aan je planning kunnen houden. Wanneer je bijvoorbeeld in de avond het minst productief bent, heeft het eigenlijk niet veel zin om dan grote blokken studietijd in te plannen. Het zal je waarschijnlijk niet veel opleveren. Plan in de plaats zaken die veel energie vragen in je piekmomenten.
Je kan ook kiezen om het iets minder leuke werk te plannen tijdens je piekmomenten. Het leukere werk plan je dan tijdens de mindere momenten van de dag. Op die manier ga je zelfs op de minst productieve momenten van de dag het gevoel hebben iets gedaan te hebben.
Een goede planning heeft concrete invullingen
Een ander veel voorkomend struikelblok in het plannen is een planning vol met to do’s die niet concreet genoeg zijn. Als je bijvoorbeeld twee uur studietijd hebt voorzien voor het vak wiskunde, vul dan concreet in wat je juist gaat studeren. Wanneer je je opdracht te vaag beschrijft dan verlies je kostbare tijd met het uitzoeken van wat je moet doen, daalt je motivatie en is de kans groter dat je wordt afgeleid.
Voorzie buffermomenten
Zoals hierboven vermeld is het belangrijk om je planning flexibel te maken. Wat hierbij kan helpen is het voorzien van buffermomenten. Dit zijn momenten waar je expres niets hebt gepland, zodat je die tijd kunt gebruiken om uitgestelde zaken te volbrengen. Op die manier hoef je je geen zorgen maken als je tijdens de dag wordt gehinderd door onverwachte storingen.
Maak je planning visueel
Een planning tastbaar maken heeft enorm veel voordelen. Hang hem op een plek waar je regelmatig komt, zodat je er aan wordt herinnerd wat er nog moet gebeuren. Het is een aanrader om voor het slapengaan eens te kijken op je planning wat je nog te doen staat. Deze gewoonte zal je helpen om de volgende dag sneller te starten omdat je weet hoe je dag er zal uitzien. Maak eventueel ook gebruik van verschillende kleuren, die trekken meteen de aandacht en geven je een direct overzicht van de verschillende taken.
Stap 6: Bouw pauzes in
Studeren kan een enorm zware inspanning zijn en vraagt enorm veel energie. Daarom is het belangrijk om tijdig te ontspannen. Plan pauzes en vrije tijd in, zodat je op tijd de batterijen weer kunt opladen. Pas het type pauze aan, aan het type van inspanning dat je geleverd hebt. Als je net twee uur wiskunde gestudeerd hebt, ga dan geen halfuur een boek lezen.
Stap 7: Evalueer en stuur bij waar nodig
Wat je nog kan helpen is gebruik maken van evaluatiemomenten. Voor kleine aanpassingen kan je dagelijks een evaluatiemoment inlassen waar je drie positieve en één negatieve gebeurtenis(sen) opsomt.
Voor grote wijzigingen aan je weekplan, kun je wekelijks een evaluatie maken. Stel daarbij volgende vragen: wat loopt goed, wat loopt minder goed en hoe kan het anders?
Hou je aan je planning tot het volgende evaluatiemoment, zo kun je beter oordelen waarom er iets wel of niet werkt.
Stap 8: Ga ermee aan de slag en hou vol
Durf de eerste stap zetten om aan de planning te beginnen. Wees niet te hard voor jezelf en maak geen te strakke planning waar je je niet aan kan houden. Houd je doel voor ogen wanneer je de planning aan het maken bent om gemotiveerd te blijven en je planning vol te houden.
Heb je toch nog last om er aan te beginnen? Misschien heb je dan wel last van uitstelgedrag. Tips die je hierbij kunnen helpen, vind je terug door te klikken op deze link.